تفاوت دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز - کتابخانه حرکات
تفاوت دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز
آبان ۱۲, ۱۳۹۸
معیارهای ضروری در مربیگری - روانشناسی ورزشی
معیارهای ضروری در مربیگری
آبان ۱۲, ۱۳۹۸

نحوه صحیح مشت زدن در ورزش بوکس

یکی از عواملی که در ورزش زیبای بوکس سطح ورزشکاران آماتور و حرفه‌ای را از هم جدا می‌کند توجه به نکات بسیار کوچکی است که شاید کاملاً بی‌اهمیت جلوه کند. بر خلاف ورزش‌های مبارزه‌ای دیگر که از ضربات پیچیده‌تری برخوردار هستند و از تمام بدن حتی زانو و آرنج نیز استفاده می‌شود، بوکس بسیار ساده است و همین سادگی ضربات باعث می‌شود که شما مجبور شوید به نکات ریز اهمیت دهید و همین نکات باعث تقویت خارق العاده شما شود. امروز برای شما ۷ نکته آماده کرده‌ایم که امیدواریم لذت ببرید. نحوه صحیح مشت زدن در ورزش بوکس چگونه است؟

نحوه صحیح مشت زدن در ورزش بوکس - کتابخانه حرکات

چرخش بدن در هنگام زدن ضربه مشت

درست است که شما با دستان خود و به کمک عضلات بازو و شانه ضربه خود را می‌زنید امّا اگر ضربه فقط از همین عضلات کمک بگیرد قدرت لازم را نخواهد داشت. شما باید از تمام عضلات بدن و حتی از پاهای خود به طور کامل استفاده کنید و قدرت تمام بدنتان را از طریق مشت خارج نمائید. برای این کار باید موقع ضربه زدن بدنتان را همراه پای موافق به سمت ضربه بچرخانید که اصطلاحاً به این کار ضربه زدن با بدن می گویند. برای اینکار لازم هست که شما پاهای سریعی داشته باشید و عضلات پای شما باید تقویت شده باشد. اکثر افراد در ابتدای کار پاهای بسیار کندی دارند و این باعث می‌شود که چون دست‌ها سریعتر هستند ضربه را ناقص و بدون چرخاندن بدن بزنند که این در طول مدت باعث می‌شود شما عادت کنید و حتی با قوی و سریع شدن پاهایتان دیگر نتوانید با بدن ضربه بزنید.
پس باید ضربه‌هایتان را به اندازه سرعت پاهایتان بزنید.

پیشنهاد مقاله مشابه
سطح اسید معده و مکمل ها

ضربه مشت ریز یا کشیده

ضربه‌های Hook و Uppercutهای ریز بزنید امّا ضربه‌های مستقیم چپ و راست را تا جای ممکن بکشید.

شدت مناسب ضربه مشت

در حین مبارزه حتماً نباید تمام مشت‌هایتان قوی باشد. باید در بین زمان مبارزه شما قدرت و نفستان را با هم متعادل کنید. مشت‌های سنگین نفس خودتان را می‌گیرد و به این توجه داشته باشید که اگر با مشت سنگین شما حریف Knock out نشود، مشت سنگین بعدی از او به سمت شما روانه خواهد شد و چون نفسی برای شما باقی نمانده است شما بازنده میدان خواهید بود. پس کاملاً خونسرد باشید و مشت‌های قوی خود را فقط موقعی که مطمئن هستید کارساز خواهد بود به سمت حریف پرتاب کنید.

نحوه صحیح مشت زدن در ورزش بوکس - کتابخانه حرکات

ضربات متوالی مشت به حریف

ضربه به بدن حریف را هرگز فراموش نکنید. با چپ به سر حریف و سریعاً با راست به شکم او مشت بزنید. یکی از تکنیک‌ها برای وقتی که شما در گوشه رینگ گیر افتاده‌اید این است که سر را به داخل بدن بروید و حالت دفاعی بگیرید و با زدن چند ضربه به بدن حریف از آن حالت آزاد شوید.

محدودیت در استفاده از ضربات متوالی

حرکات ترکیبی شما باید بین ۳ تا ۵ ضربه باشد. از اجرای حرکات مشت ترکیبی ۱۰ حرکته جداً خودداری کنید. اینگونه حرکات ترکیبی هم انرژی شما را به طور کامل هدر می‌دهد و هم باعث می‌شود که فضای خالی در گارد شما ایجاد شده و حریف به راحتی بتواند به صورت و بدن شما ضربه وارد نماید. پس هرگز اینگونه حرکات ترکیبی بیش از ۵ ضربه را تمرین و اجرا نکنید.
نحوه صحیح مشت زدن در ورزش بوکس - کتابخانه حرکات

نفس کشیدن در هنگام ضربه مشت

وقتی ضربه می‌زنید نفس بکشید. یکی از نکات بسیار مهم در بوکس نفس کشیدن است که بسیاری از افراد موقع مشت زدن نفس خود را حبس می‌کنند. همچنین هنگام ضربه زدن به حریف خود نگاه کنید. هرگز به زمین نگاه نکنید و یا چشمان خود را نبندید. یاد بگیرید و تمرین کنید که چشمانتان باز و حواستان کاملا به حریف باشد.

پیشنهاد مقاله مشابه
دیابت و ورزش

حرکت دست‌ها در ضربه مشت

اجازه دهید دستانتان حرکت کنند. برای یک موقعیت خوب صبر نکنید چون شاید کل روز را کتک بخورید. نسبت به موقعیت خوب خیلی وسواس نداشته باشید و از موقعیت‌های کوچک نیز استفاده کنید. اگر هم دستانتان زیاد کار نمی‌کند حداقل چشمانتان را باز نگهدارید تا کم کم در مغزتان جا بیفتد.
نحوه صحیح مشت زدن در ورزش بوکس - کتابخانه حرکات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید