درمان یبوست چیست؟ - ورزش درمانی
درمان یبوست چیست؟
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲
قرض آسپرین آ.اس.آ ASA برای چیست؟ - ورزش درمانی
قرص آسپرین آ.اس.آ ASA برای چیست؟
فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

تشخیص آسیب های زانو در ورزش

خانه » ورزش درمانی » تشخیص آسیب های زانو در ورزش

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن محسوب می شود، به خصوص برای ورزشکاران، چرا که این مفصل در فعالیت های ورزشی به دلیل ارتباط ضعیف استخوان های آن با یکدیگر بسیار آسیب پذیر است. مفصل زانو در مقابل نیرو های که از طرفین به آن وارد می شود و نیرویی که حرکت چرخش در آن تولید می کند بدون دفاع است .در این مطلب آسیب های زانو را به شما معرفی می کنیم.

تشخیص آسیب های زانو در ورزش - ورزش درمانی

آسیب زانو ناشی از فشار

کمبود لایه های حمایت کننده در مفصل زانو  آن را مستعد پذیرش صدمات ناشی از فشار می نماید.در فوتبال، بسکتبال و کشتی موقعیت های بسیاری ایجاد می شود که باعث فشردگی و کوبیدگی زانو می شود.نیرویی که بر اثر ضربه وارد می شود ممکن است منجر به پارگی پرده سینوویال و یا پرده ضریع شود.

آسیب زانو ناشی از پیچیدگی

آسیب ناشی از پیچیدگی بر اثر چرخش غیر طبیعی زانو صورت می گیرد. در نتیجه چرخش غیر طبیعی در اندام‌های داخلی زانو ، تغییر وضعیت ایجاد می شود. اغلب در حین فعالیت های مانند کشتی، فوتبال، بسکتبال و اسکی، موقعیت‌های بسیاری ایجاد می شود که زانوی ورزشکار را در معرض صدمات ناشی از پیچیدگی قرار می‌دهد. در چنین موقعیت های پا در یک جهت ثابت می شود و  بدن در جهت مخالف حرکت می‌‍کند.

تشخیص آسیب های زانو در ورزش - ورزش درمانی

کبودی عضلات زانو

ضربه مستقیم و شدید وارد بر عضلاتی که از مفصل زانو عبور می‌کنند شرایط بسیار دشواری را برای ورزشکار ایجاد می‌کند. یکی از عضلاتی که بیشتر در معرض کبودی قرار دارد، عضله پهن داخلی از گروه عضلات چهار سر ران است. کبودی این عضله دارای تمام علائم اسپرین مفصل زانو می‌باشد که عبارتند از: درد شدید، فقدان حرکت و تورم. تورم و تغییر  رنگ به دلیل پارگی بافت عضلانی و رگ های خونی است. چنانچه اقدامات اولیه برای درمان صورت گیرد مانند کمپرس سرد، بعد از ۲۴ ساعت مجدداً می‌توان از زانو استفاده کرد. البته زمان برگشت به تمرین بستگی به شدت آسیب دارد.

کبودی کپسول مفصلی

کبودی کپسول مفصلی اغلب با کبودی عضلات و پرده ضریع همراه است.نیرویی که منجر به آسیب زانو می شود اگر به بافت کپسول مفصلی وارد شود ممکن است باعث پارگی مویرگ ها شود و در ضمن تحریک پرده سینوویال را نیز باعث می شود و در نتیجه مایعات به داخل حفره سینوویال و فضای اطراف مفصل زانو نفوذ خواهند کرد.نفوذ مایعات در این حرفه و فضای اطراف مفصل بسیار آهسته صورت می گیرد به طوری  که این امر محسوس نمی باشد.در این وضعیت باید از ادامه فعالیت تا بهبودی خودداری کرد چرا که موجب خون ریزی در آن ناحیه می شود.اگر مفصلی مکررا” دچار خونریزی شود احتمالا” آن مفصل گرفتار التهاب مزمن پرده سینوویال نیز خواهد شد.

التهاب کیسه زلالی اطراف  زانو

در اطراف زانو تعدادی کیسه زلالی وجود دارد. کیسه‌های سینوویال که می‌توانند تولید مایع کنند.هر یک از این کیسه ها ممکن است صدمه ببینند و موجب التهاب شوند. برای استخوانی مانند کشکک آسیب‌های کیسه جلویی شایع است. پس از ورود ضربه به این ناحیه ممکن است خون ریزی داخلی اتفاق بیافتد و باعث التهاب کیسه زلالی یا خون ریزی در کیسه زلالی شود. همچنین حرکت تکراری و فشار می‌تواند التهاب حاد یا مزمن کیسه های زلالی را باعث شود. سایر کیسه‌های زلالی اطراف زانو ممکن است به همین شکل آسیب ببینند امّا احتمال آن خیلی کمتر است.

علائم  و تشخیص آسیب زانو

درد پایدار در ناحیه ای که کیسه زلالی در آن قرار دارد. این درد بیشتر در مواقع اعمال فشار بر مفصل زانو ظاهر می شود. حساسیت و تورم روی کیسه های زلالی. برخی اوقات پوست روی کیسه های زلالی داغ و قرمز می شود. هنگام وارد آمدن فشار بر کیسه زلالی مقاومتی اسفنج گونه مشاهده می‌شود که نشانگر تجمع مایع است.

مقاله بدنسازی

پیشنهاد مقاله مشابه
جدول تداخل های دارو و غذا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید