انواع پروتئین وی Whey Protein چیست؟ - مکمل های غذایی و تغذیه ورزشی
انواع پروتئین وی Whey Protein چیست؟
آذر ۱۷, ۱۴۰۰
5 درسی که دوران کرونا به کسب و کارهای ورزشی آموخت
5 درسی که دوران کرونا به کسب و کارهای ورزشی آموخت
آذر ۱۷, ۱۴۰۰

تری گلیسیرید چیست ؟

خانه » تغذیه ورزشی و مکمل ها » نکات مهم تری گلیسیرید چیست ؟

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۳ دقیقه

تری گلیسیرید نوعی چربی است (متفاوت از کلسترول) که در رابطه با «کبد‌ چرب» و «بیماری عروق قلب و مغز» اهمیت دارد. حتماً می‌دانید که بیماری‌های فوق از جمله مشکلات اصلی و جدی دنیای مدرن هستند و بخش قابل توجهی از مراجعین به باشگاه‌های ورزشی را تشکیل می‌دهند.

ارتباط تری گلیسیرید و کبد

 اگرچه بخش اصلی چربی غذا و چربی ذخیره شده در همه جای بدن تری گلیسرید است ولی این چربی بطور طبیعی در کبد ساخته و در حالت ناشتا مقادیر «متغیری» از آن به خون آزاد می‌شود.

تری گلیسیرید و مصرف غذا

با صرف غذای چرب، تری‌گلیسرید غذا وارد کبد نمی‌شود ولی سایر اجزای غذا شامل پروتئین و مواد قندی (و الکل) مستقیماً وارد کبد می‌شوند. در شرایط پرخوری، کبد هوشیارانه اضافه دریافت غذا را به تری‌گلیسرید تبدیل می‌کند تا میزان قند و پروتئین‌های گردشی خون بالا نرود. با ادامه پرخوری طی روزها و ماه‌‌ها بتدریج کبد ملتهب شده و عارضه کبد‌چرب و افزایش تری‌گلیسرید خون رخ می‌دهد و نهایتاً با تکمیل ظرفیت کبد، افزایش قند خون و ظهور دیابت را شاهد خواهیم بود.

نکاتی درباره تری گلیسیرید

نوع روغن پخت و پز، نوع گوشت مصرفی (قرمز یا سفید) و مصرف تخم‌مرغ براى پیشگیرى و درمان این چربی خون نقشی ندارند. مهمترین چیز محاسبه ی کالری‌ها و تنظیم رژیم بر اساس داده‎‌های چکاپ شماست.

چند دلیل موثر در افزایش چربی خون

  1. چاقی شکمى که خود پی‌آمد افزایش وزن در سال‌های دور و نزدیک است باعث افزایش این چربی خون می‌شود (چربی ناحیه شکم در حالت ناشتا آزاد و وارد کبد می‌شود).
  2. تحمل گرسنگی در طول روز و یکهو بر سر غذا (ناهار و یا شام) حاضر شدن و حتى خوردن یک باره چند میوه با هم می‌تواند سبب افزایش تولید ترى‌گلیسرید در کبد شود.
  3. روی آوردن به مصرف غذاهاى پختنی و کبابی نه تنها به تصحیح بالا بودن تر‌ی‌گلیسرید خون (و کبد‌ چرب) کمک نمى‌کند بلکه بدلیل مصرف حجم بیشتری از غذای پختنی بخت تولید بیشتر این چربی در کبد را افزایش می‌هد.برای کنترل این چربی استفاده از سبزیجات و گیاهان خام از اهمیت بالایی برخوردار است.
  4. مصرف مکرر و زیاد مشروبات الکلی باعث افزایش ترى‌گلیسرید خون و کبد‌ چرب می‌شود. منظور از مصرف مکرر مصرف هفتگی و بیشتر الکل است.
پیشنهاد مقاله مشابه
پرسشنامه آمادگی جسمانی

 

مقاله بدنسازی

1 دیدگاه

  1. زهره قلیلی رنانی گفت:

    با سلام و سپاس بابت مقاله ی آموزنده تان،
    نکات تازه ای درمورد تری گلیسیرید آموختم که قبلا اطلاع نداشتم🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید