میان وعده های هوشمندانه برای قبل از خواب - رژیم غذایی
میان وعده های هوشمندانه برای قبل از خواب
دی ۱, ۱۳۹۷
تأثیر تمرینات پر شدت عملکردی بر ساختار بدنی - تمرینات فانکنشال
تأثیر تمرینات پر شدت عملکردی بر ساختار بدنی
دی ۱, ۱۳۹۷

سه سبک از مربیگری ورزشی

مربی و رهبر شاید دو واژه مترادف نباشند، امّا نقش هر دو مربوط به هم است. هم مربی و هم رهبر عهده‌دار مدیریت و اصلاح تیم و گروه خود هستند. آنها به عنوان الگو عمل می‌کنند تا ورزشکاران و اعضای تیم پیروی آنها باشند.
جایگاه و اثرگذاری مربی یا رهبر، از آن جهت حیاتی است که روابط تیمی بر اساس آن ساخته می‌شود. همچنین حصول اهداف و ایجاد محیط امن برای پیشرفت بستگی شدیدی به جایگاه و اثرگذاری آنها دارد.
سبک‌های مختلف مربیگری وجود دارد، امّا بهتر است شما به عنوان یک مربی مزایا و معایب هر سبک را مورد بررسی قرار دهید.

سه سبک از مربیگری ورزشی - روانشناسی ورزشی

سبک مربیگری خود محور

در این سبک از مربیگری چاشنی دیکتاتوری دیده می‌شود زیرا مربی تنها کسی است که یک تنه تصمیمات لازم را برای ورزشکار و یا تیم خود می‌گیرد. هرچند مربی در این سبک توضیحات لازم را ادا می‌کندِ، امّا این سبک مربیگری مناسب تیم یا گروهی نیست که متشکل از ورزشکاران مشتاق یا با تجربه‌ی فراوان باشند. یکی از معایب این سبک کاهش خلاقیت ورزشکار می‌باشد.

ورزشکاران باید احساس کنند که نقش مهم و تأثیرگذاری در تیم دارند. متأسفانه این سبک در تضاد با این هدف است. این سبک مربیگری بیشتر در مورد بازیکنان کم تجربه و جدید الورود نتیجه می‌دهد.

سه سبک از مربیگری ورزشی - روانشناسی ورزشی - خود محور

سبک مربیگری دموکراتیک

این سبک از مربیگری سرشار از ارتباطات و هم فکری تیمی است. این دسته از مربیان باعث ترغیب ورزشکاران به منظور استفاده از تفکر برای گرفتن بهترین تصمیم می‌شوند.

پیشنهاد مقاله مشابه
حرکات انیمال فلو - animal flow

دراین سبک از مربیگری، مربیان می‌توانند داده‌های بیشتری از ورزشکاران دریافت کنند و این باعث می‌شود تا آنها احساس بهتری از نقش خود در تیم کسب کنند. بنابراین سعی می‌کنند تا بهترین عملکرد کلی خود را به نمایش بگذارند.

البته مربی باید هوشیار باشد که فقط نظرات ورزشکارا خاصی را لحاظ نکند که این باعث دلسردی ورزشکاران دیگر می‌شود. گاهی اوقات این سبک از مربیگری و توجه به ایده‌های همه‌ی ورزشکاران وقت گیر است و ممکن است منجر به کاهش اهمیت نقش مربی گردد.

سه سبک از مربیگری ورزشی - روانشناسی ورزشی - دموکراتیک

سبک مربیگری هالستیک

این شیوه‌ی مربیگری نه تنها به بعد ورزشی تأکید دارد، بلکه جنبه‌های زندگی را هم مد نظر قرار می‌دهند. در این سبک مربی هم عملکرد بدنی را کنترل می‌کند، هم نیم نگاهی به موقعیت روحی ورزشکار دارد.

در مربیگری هالستیک با توجه به اعتماد حاصل شده بین ورزشکار و مربی، عملکردی کلی تیم ارتقا پیدا می‌کند. البته در این شیوه ممکن است مربی از نظر ذهنی و روحی بار سنگینی را تحمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید