بیش تمرینی یا Over Training - گروه تخصصی منتال پاور بادی بیلدینگ - گروه تخصصی منتال پاور بادی بیلدینگ
پدیده بیش تمرینی یا Over Training
مهر ۱۵, ۱۳۹۷
بدنسازی صحیح و ارتباط ذهن و عضله (MMC) - گروه تخصصی منتال پاور بادی بیلدینگ - مقاله
بدنسازی صحیح و ارتباط ذهن و عضله (MMC)
مهر ۱۵, ۱۳۹۷

ارتباط ورزش با اختلال در غدد درون ریز

هر نوع استرسی، شامل استرس­‌های حاصل از ورزش، تغییراتی را در سیستم غدد درون ریز به وجود می‌­آورند. این تغییرات می‌­توانند بر اثر استرس‌­های حاصل از تمرینات ناگهانی و شدید و تمرینات آرام و مداوم حاصل شوند. تغییرات شدید می­‌توانند در اثر ایجاد تغییرات ناگهانی در پارامترهای برنامه (برای مثال شدت تمرینات) حاصل شوند. همانطور که بدن خود را با شرایط جدید تطبیق می­‌دهد، تغییرات هورمونی داخلی هم در حال جریان هستند.
در هنگام استرس‌­های ورزشی شدید که فرصت بهبود و استراحت کافی وجود ندارد و بدن توانایی لازم برای تطابق با شرایط سخت‌تر را ندارد، اختلاف چند گانه در غدد درون ریز (از جمله هیپوتالاموس، هیپوفیز آدرنال غدد جنسی) به وجود می­‌آید.
تغییرات حاصل شده در پاسخ به افزایش حجم ورزش و تمرینات در ورزش‌­های استقامتی و قدرتی مشابه است. اگر چه این همانندی به هنگام پیشروی وضعیت و بروز بیش تمرینی متفاوت می‌شود.

ارتباط ورزش با اختلال در غدد درون ریز - داروشناسی - گروه تخصصی منتال پاور بادی بیلدینگ

اختلال غدد درون ریز در هورمون­‌های تستوسترون و کورتیزول

معمولاً هنگام بررسی بیش تمرینی، هورمون­‌های تستوسترون و کورتیزول مورد بررسی قرار می‌گیرند. کاهش در هر دوی تستوسترون آزاد و کل و افزایش کمی در کورتیزول، مرحله کاتابولیک را بیشتر منعکس می‌کند. لذا نسبت تستوسترون و کورتیزول به عنوان شاخصی برای استرس‌های تمرینی در نظر گرفته می‌شود.
اگر نسبت تستوسترون به کورتیزول بیشتر از ۳۰% کاهش یابد، به عنوان نشان‌ه­ای مبنی بر استراحت ناکافی در تمرین شناخته می‌شود و می‌تواند نشان‌ه­ای برای وقوع پدیده بیش تمرینی باشد.

پیشنهاد مقاله مشابه
آیا کار با وزنه برای فشار خون مضر است؟
ارتباط ورزش با اختلال در غدد درون ریز - داروشناسی - گروه تخصصی منتال پاور بادی بیلدینگ

اگر چنین کاهشی بعد از یک روز تمرین اتفاق بیافتد، یک نشانه برای استراحت ناکافی تلقی می‌شود. اگر این حالت بعد از ۳ ماه تمرین رخ دهد، می‌تواند نشانه بروز بیش تمرینی باشد.
اختلال دراز مدت در تعادل بین ترکیب و تجزیه پروتئین‌های بافت عضلانی، می‌تواند منجر به کاهش حجم بدن و تحلیل بافت‌ها شود.
با این حال برخی از پژوهش‌ها هنوز نتوانسته‌اند در دوران بیش تمرینی شدن، تغییراتی را در نسبت تستوسترون به کورتیزول پیدا کنند یا اینکه رابط‌ه­ای بین این گونه تغییرات و عملکرد ورزشی را بیایند. بنابراین، تغییرات به وجود آمده در غلظت بین تستوسترون و کورتیزول نمی‌توانند به عنوان عکس‌العمل مستقیم بدن برای کاهش عملکرد در نظر گرفته شوند.

ارتباط ورزش با اختلال در غدد درون ریز - داروشناسی - گروه تخصصی منتال پاور بادی بیلدینگ

اختلال در هورمون کاتکولامین‌ها

به نظر می‌رسد کاتکولامین‌ها پاسخگوی بهتری برای فشار تمرینی باشند. کاتکولامین‌ها تعدادی از سیستم‌های فیزیولوزیکی را درگیر می‌کنند که پیشنهاد می‌شود شاید آنها میانجی قوی سندروم بیش تمرینی باشند.
در ورزشکاران بیش تمرین استقامتی، کاهش کاتکولامین‌ها در پاسخ به تمرین، به موازات اختلال در انرژی آزاد شده از کربوهیدارت‌ها می‌باشد. بعلاوه ورزشکاران بیش تمرین استقامتی ممکن است همچنین کاهش شبانه مقدار اپی نفرین و نوراپی نفرین را نشان دهند. این می‌تواند با بیش تمرینی عمومی پاراسمپاتیک در این نوع از ورزشکاران سازگار باشد. همچنین طبق گزارشات ورزشکارانی که از بیش تمرینی پاراسمپاتیک رنج می‌برند ۷۰-۵۰ درصد، کاهش در دفع ادراری کاتکولامین را نشان داده‌اند، کاهش غلظت کاتکولامین بصورت منفی برروی خستگی و پریشانی خواب تأثیر می‌گذارد.

ارتباط ورزش با اختلال در غدد درون ریز - داروشناسی - گروه تخصصی منتال پاور بادی بیلدینگ

پیشنهاد می‌شود کاهش کاتکولامین‌ها نقش مهمی در خستگی مرکزی دارد. افزایش غلظت کاتکولامین در هنگام استراحت و تمرین همچنین در ورزشکاران بیش تمرین استقامتی و قدرتی گزارش شده است. این افزایش در غلظت کاتکولامین­ها ممکن است باعث کاهش حساسیت در بافت‌های هدف برای کاتکولامین‌­ها شود. به خصوص در مورد نور اپی نفرین کاهش گیرنده‌های بتا آدرنرژیک بعد از تمرینات با حجم زیاد گزارش شده است. غلظت کاتکولامین‌ها همچنین در ورزشکاران بیش تمرین حین تمرین قدرتی با شدت بالا افزایش یافته است، …

پیشنهاد مقاله مشابه
برای چه برای چه آزمایش‌های خون ناشتا باشیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید