مبانی کاندیشنینگ جسمانی
مبانی کاندیشنینگ جسمانی
آذر ۱۷, ۱۳۹۷
ذهن برگشت پذیر و سخت در روانشناسی ورزشی
ذهن برگشت پذیر و سخت در روانشناسی ورزشی
آذر ۱۷, ۱۳۹۷

آشنایی با مبانی رژیم های کم کربوهیدرات

برای آشنایی با مبانی رژیم های کم کربوهیدرات ابتدا باید حالت کتوسیس آشنا شویم. برای تشریح اینکه بدن در حالت کتوسیس چگونه کار می‌کند، ابتدا باید ببینیم عملکرد بدن مبتنی بر کربوهیدرات (که بدن اکثر افراد بر همین مبنا کار می‌کند) چگونه است؟

آشنایی با مبانی رژیم های کم کربوهیدرات - رژیم غذایی

گیلکوژن چگونه از کربوهیدرات تولید می‌شود؟

ابتدا کربوهیدرات‌ها از هر منبعی که تامین شوند (مانند میوه، سبزیجات، غلات، قندها و مواد غذایی دارای نشاسته) به گلوکز تبدیل می‌شوند، که بدن آن را برای مصارف انرژی خود می‌سوزاند. زمانی که انباشته گلوکز در بدن شما بیش از مقدار مورد نیاز بدن در طول روز باشد، این مقدار اضافی در کبد و بعد در عضلات به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود. این اولین منبع ذخیره انرژی بدن است که در هنگام حرکات فیزیکی سریع و کوتاه مدت و همچنین تغذیه سلول‌های مغز، گلبول‌های قرمز و سلول‌های کُلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه تبدیل گلیکوژن به چربی

گلیکوژن ذخیره شده در کبد برای تمامی اندام‌ها و اعضای بدن قابل استفاده است، امّا گلیکوژن ذخیره شده در عضلات تنها برای همان بافت یا عضله خاص قابلیت استفاده دارد. زمانی که ظرفیت کبد و ماهیچه‌ها برای ذخیره‌سازی گلیکوژن پر شود و دیگر جایی برای ذخیره گلیکوژن اضافی در بدن نباشد، آنگاه گلیکوژن خود را به چربی تبدیل می‌کند و در قسمت‌های مختلف بدن ذخیره‌سازی می‌شود. پس می‌بینیم که چربی‌های اضافه بدن ما نه از طریق مصرف چربی بلکه از طریق اضافه مصرف کربوهیدرات به وجود آمده‌اند.

پیشنهاد مقاله مشابه
کلسترول cholesterol چیست؟
آشنایی با مبانی رژیم های کم کربوهیدرات - رژیم غذایی

چگونه گلوکز بدن را تامین کنیم

از آنجایی که گلوکز یا همان گلیکوژن ذخیره شده در بدن یک منبع انرژی محدود است و ما در بهترین حالت تنها چند هزار کالری از آن را می‌توانیم ذخیره کنیم، بنابراین نیاز داریم در طول روز از طریق خوردن، منابع گلوکز از دست رفته را دوباره تامین کنیم.

البته وابسته بودن به گلوکز مضرات دیگری نیز همچون عدم تعادل در سطح قند خون دارد، که باعث می‌شود هنگام ورود غذا به بدن قند خون ما افزایش یافته و هنگام کمبود گلوکز، قند خون به طور ناگهانی افت نماید. که نتیجه مسلم آن اشتهای کاذب، مصرف غذای بیشتر و در نهایت چاقی خواهد بود.

آشنایی با مبانی رژیم های کم کربوهیدرات - رژیم غذایی

نکات پایانی کربوهیدرات و گلیکوژن

تبدیل گلیکوژن به تری گلیسیرید

به علاوه گلیکوژن‌های اضافی نه تنها به چربی بلکه به نوع خاصی از آن به نام تری گلیسیرید در خون تبدیل می شوند، که ریسک بیماری‌های قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.

 

جایگزینی کتون و گلیکوژن

بنابراین می‌بینیم که متابولیسم مبتنی بر گلوکز با وجود اینکه بسیار رایج است، بهترین گزینه برای بدن انسان نیست. با محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها (و در نتیجه کاهش ورود گلوکز و ذخیره گلیکوژن در بدن) و افزایش مصرف چربی‌های سالم می‌توان کتون‌ها را به عنوان سوخت اصلی، جایگزین گلیکوژن نمود.

بررسی حالت کتوسیس

در نهایت در حالت کتوسیس، مغز، ماهیچه‌ها، کبد و تمام اندام‌های دیگر خود را با این سوخت جدید وفق خواهند داد.

البته این بدان معنی نیست که بدن دیگر هرگز به گلوکز نیاز نخواهد داشت. حتی در حالت کتوسیس تغذیه گلبول‌های قرمز خون و قسمتی از تامین انرژی مغز، هنوز از طریق سوزاندن گلوکز تامین خواهد شد. امّا تفاوت اینجاست که گلوکز مورد نیاز بدن از منابعی به جز کربوهیدرات تامین خواهد شد، که به این فرآیند اصطلاحاً گلوکونئوژنسیس می‌گویند. در این فرآیند کبد اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب را به گلوکز تبدیل می‌کند.

پیشنهاد مقاله مشابه
۵ مهارت الزامی برای موفقیت در مربیگری

در حالت کتوسیس سطح قند خون و انسولین کاهش یافته و سطح کلسترول خوب افزایش می‌یابد. بدن شما شروع به سوزاندن چربی برای تامین انرژی می‌کند، خواه چربی‌های ذخیره شده در بدن و خواه چربی‌هایی که در وعده‌های غذایی خود مصرف می‌کنید. و این یعنی فرآیند کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی در بدن شما آغاز شده است. به علاوه چربی‌های اضافی اطراف قلب و دیگر اندام‌های حیاتی کم کم شروع به آب شدن می‌کنند، ضمناً به دلیل تثبیت سطح انسولین در بدن، اشتها به طور طبیعی کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید