رقابت در بدنسازی - روانشناسی ورزشی
رقابت در بدنسازی
مهر ۱۴, ۱۴۰۰
بیومکانیک چیست به زبان ساده
بیومکانیک چیست به زبان ساده
مهر ۱۴, ۱۴۰۰

تعریف ابرغذا ها چیست ؟

خانه » تغذیه ورزشی و مکمل ها » آشپزخانه فیتنس » تعریف ابرغذا ها چیست ؟ مهمترین ابرغذاها کدامند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

تعریف ابرغذا ها چیست ؟ هیچ غذایی به تنهایی نقش کلیدی در سلامتی یا پیشگیری از بیماری را ندارد و منظور ما از ابرغذاها، مواد غذایی هست که ارزش بسیار زیادی را با خود به همراه دارند و انتظار می‌رود تاثیرات مثبتی بر سلامت داشته باشند.

تعریف ابرغذا ها چیست ؟ مهمترین ابرغذاها کدامند؟

سبزیجات سبز تیره یک ابر غذا

سبزیجات با برگ سبز تیره یک منبع غذایی فوق‌العاده از فولات (ویتامین B9)، روی، کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین C و فیبر هستند.

چیزی که این سبزیجات رو در زمره‌ی سوپر فودها قرار میدهد توانایی آنها در کاهش  بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲هست.

همینطور این سبزیجات شامل مقادیر بالای یک ماده به اسم کاروتنوئید (همون ماده‌ی نارنجی که در هویج و امثال آن وجود دارد و پیش‌ساز ویتامین A هست) هست که شما را در مقابل سرطان‌ها محافظت می‌کند.

چند مثال از این سبزیجات که برای همه آشناست  شامل : کلم پیچ، چغندر، کلم برگ، برگ شلغم، اسفناج، کاهو و شاهی می‌شود.

بعضی از این سبزیجات تلخ هستندو به مزاق همه خوش نمی‌آیند، بنابراین شما می‌تونید آنها را در سوپ، سالاد و یا غذاهای مورد علاقه خود بریزید و استفاده کنید!

توت‌ها در ابرغذاها

توت‌ها یک منبع قدرتمند از انواع ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند. مصرف انواع توت می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای زیر کمک کند:

  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • بیماری‌های التهابی
پیشنهاد مقاله مشابه
بن بست در بدنسازی فلات تمرینی

این میوه‌های خوشمزه در کنار درمان‌های معمول باعث بهبود مشکلات گوارشی و اختلالات ایمنی می‌شوند. می‌توانید توت‌ها را همراه با صبحانه، دسر، سالاد و یا به صورت آبمیوه‌ی خانگی میل کنید.

تعریف ابرغذا ها چیست ؟ مهمترین ابرغذاها کدامند؟

چای سبز یک ابرغذا

کشور چین به عنوان خاستگاه چای سبز شناخته می‌شود. این چای مقدار کافیٔین کمی دارد و غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و پلی فنولیک هست. کاتچین در چای سبز، در مقابل بیماری‌های مزمن مثل: بیماری‌های قلبی،دیابت، سرطان و همینطور التهاب از بدن محافظت می‌کند. در بعضی از تحقیقات ثابت شده، چای سبز بر کاهش وزن تاثیر مثبت می‌گذارد که البته به این معنی نیست که مصرف زیاد اون برای لاغری معجزه آسا باشد.

تخم مرغ قهرمان پنجم ابرغذاها

تخم مرغ کامل غنی از بسیاری موادمغذی مانند ویتامین B،سلنیوم، ویتامین A، آهن و فسفر است.

علیرغم ترس از مصرف تخم مرغ به دلیل کلسترول بالا، کسانی که بین ۶تا ۱۲ تخم مرغ در هفته مصرف کردند هیچ افزایش قابل توجهی در بیماری قلبی و یا دیابت نداشتند.

خوردن تخم مرغ باعث بهبود سلامت چشم،‌ افزایش کلسترول خوب در برخی افراد و منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود که البته برای نتایج دقیقتر تحقیقات بیشتری لازم است.

حبوبات در ابرغذاها

حبوبات یک طبقه از مواد غذایی گیاهی هستند که شامل لوبیا (از جمله سویا)، عدس، نخود فرنگی، بادام زمینی و یونجه می‌شود. این دسته منبع غنی از ویتامین B، مواد معدنی مختلف، پروتئین و فیبر هستند. تحقیقات نشان داده‌اند، حبوبات مزایای بسیاری از جمله کنترل دیابت نوع ۲، کاهش فشار خون و کلسترول دارند.  مصرف روزانه این منابع غذایی به دلیل افزایش احساس سیری تاثیر مثبتی بر جلوگیری از اضافه وزن می‌گذارد.

مغزها و دانه‌ها و ابرغذاها

مغزها و دانه‌ها غنی از فیبر، پروتئین گیاهی و چربی‌های مفید برای قلب هستند. همچنین ترکیبات گیاهی متعددی دارند که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هست. دانه‌ها و مغزهای معمول عبارتند از: بادام، پسته، گردو، بادام زمینی، مغز های برزیلی، دانه‌های آفتابگردان، دانه‌های کدو تنبل و دانه‌های کتان. مصرف مغزها در تسریع فرایند کاهش وزن هم احتمالا موثر باشد.

پیشنهاد مقاله مشابه
توسعه عضلات فوقانی سینه یا بالای سینه

کفیر در ابرغذاها

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده شبیه ماست هست، امّا سفتی و غلظت و معمولاً خاصیت پروبیوتیکی کمتری  نسبت به ماست دارد. معمولاً از شیر گاو ساخته می‌شود؛ امّا می‌توانیم آن را از نوشیدنی‌های غیر لبنی مثل شیر نارگیل، شیر برنج و آب نارگیل هم تهیه کنیم. کفیر شامل پروتئین، کلسیم، ویتامین B، پتاسیم و پروبیوتیک می‌شه.

مصرف کفیر مزایای متعددی دارد از جمله کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، بهبود هضم و اثرات ضد التهابی.

تعریف ابرغذا ها چیست ؟ مهمترین ابرغذاها کدامند؟

سیر در ابرغذاها

سیر گیاهی خوراکی‌ست که با پیاز، تره فرنگی و موسیر در یک خانواده قرار می‌گیرد و منبعی سرشار از منگنز، سلنیوم، فیبر و ویتامین‌های C و B6 هست. به لطف طعم متمایزش، از مواد بسیار پر استفاده در آشپزی است و قرن‌هاست که از خواص درمانی اون استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اندکه سیر در کاهش کلسترول و فشار خون موثر واقع می‌شود و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ترکیبات حاوی سولفور درون سیر می‌توانند در جلوگیری از سرطان موثر واقع شوند.

روغن زیتون قهرمان نهم ابرغذاها

روغن زیتون جز اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای محسوب می‌شود. به دلیل وجود ترکیبات پلی‌فنولی در این روغن، می‌توانید با اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، التهاب و دیابت رو کاهش دهید.

روغن زیتون همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مثل ویتامین K و E هست که می‌توانند از آسیب‌های سلولی استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند.

 

مقاله بدنسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید