سبزیجات گریل شده - آشپزخانه فیتنسی - تغذیه ورزشی
سبزیجات گریل شده با سس مخصوص
خرداد ۱۲, ۱۳۹۸
طرز تهیه کباب شتر مرغ - آشپزخانه فیتنسی - رژیم غذایی و تغذیه ورزشی
طرز تهیه کباب شترمرغ
خرداد ۱۲, ۱۳۹۸

مصرف خودسرانه مکمل کلسیم

مصرف خودسرانه هر نوع مکملی از جمله مکمل کلسیم ، فرد را در معرض عوارض خطرناکی قرار می‌دهد.
به عنوان مثال، برخی افراد برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی روزانه اقدام به مصرف قرص ویتامین C می‌کنند. اگرچه مصرف بیش از حد این ویتامین خطری را متوجه فرد نمی‌کند، امّا ممکن است باعث اسهال، استفراغ، سردرد،‌ بی‌خوابی و ترش کردن و مشکلات گوارشی شود.
 

مکمل کلسیم

یکی از مهم‌ترین مکمل‌هایی که در داروخانه‌ها فروش بالایی دارد، مکمل کلسیم است. چون خیلی‌ها تصور می‌کنند اگر هر روز قرص کلسیم بخورند، هیچ وقت دچار پوکی استخوان نخواهند شد.
درست است شیر منبع خوبی برای تامین کلسیم به حساب می‌آید، امّا نباید این نکته را نا دیده گرفت که همراه مصرف یک لیوان شیر، علاوه بر دریافت کلسیم، مواد مغذی دیگری مثل فسفر، ویتامین B۲ و پروتئین هم به بدن می‌رسد. به عبارتی هرگز با مصرف یک قرص کلسیم نمی‌توانیم تمام خواص موجود در شیر را دریافت کنیم و بر عکس مصرف خودسرانه آن می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند.
 

مکمل کلسیم برمید

شما نباید سراغ مکمل کلسیم بروید!
کمبود کلسیم یا نقص کلسیم در بدن به کمک یک آزمایش معمولی خون قابل تشخیص است و اگر در چکاپ‌های دوره‌ای مقدار کلسیم خونتان کم باشد، پزشکتان مکمل کلسیم تجویز خواهد کرد.
فراموش نکنید مصرف این مکمل‌ها برای افرادی که کلسیم مورد نیاز روزانه خود را با توجه به سن بالا و تغذیه نامناسب تامین نمی‌کنند، توصیه می‌شود. همچنین خانم‌های باردار، بیمارانی که داروهای کورتونی با دوزهای بالا استفاده می‌کنند یا افراد مبتلا به پوکی استخوان به دلیل کمبود ویتامین D حتما باید بنا به تشخیص پزشک معالج مکمل کلسیم مصرف کنند.
با این حال، مصرف بیش از حد کلسیم یعنی بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم در روز برای بزرگسالان تا ۵۰ سال و بیش از ۲۰۰۰میلی گرم در روز برای افراد بالای ۵۰ سال می‌تواند به مشکلاتی منجر شود. مثلا در افرادی که سنگ کلیه دارند یا در معرض خطر هستند مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند به مسمومیت منجر شود و عوارضی مانند رسوب کلسیم در بافت‌های نرم بدن مانند کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب و گوش را به همراه داشته باشد که در کلیه‌ها موجب بروز سنگ کلیه، در ریه‌ها و قلب موجب عوارض قلبی و ریوی و در گوش موجب اختلالات شنوایی می‌شود. از طرفی مصرف خودسرانه آن عوارض دیگری مثل سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تاخیر در رشد شیرخواران و اختلالات گوارشی را می‌تواند ایجاد کند. بنابراین خودسرانه و به اعتبار بی ضرر بودن مکمل ها، بی مورد از آنان استفاده نکنیم.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید