دیابت و ورزش - ورزش درمانی
دیابت و ورزش
اسفند ۷, ۱۳۹۸
هفت نکته برای ریکاوری ذهنی پس از آسیب ورزشی - روانشناسی ورزشی
هفت نکته برای ریکاوری ذهنی پس از آسیب ورزشی
اسفند ۷, ۱۳۹۸

نگاهی به عوارض داروهای استروئیدی

>تا کنون فکر کرده‌اید که وزنه برداران و بدنسازان حجیم چگونه به این حجم باورنکردنی دست پیدا کرده‌اند؟ شاید تعداد کمی با پایبندی به رژیم غذایی و تمرین سخت در خلال سال‌های طولانی به این نتیجه رسیده‌اند، امّا بسیاری از این ورزشکاران راه حل خود را در استفاده از داروهای استروئیدی پیدا کرده‌اند.

نگاهی به عوارض داروهای استروئیدی - هورمون ها تغذیه ورزشی

عوارض داروهای استروئیدی

به زبان ساده استروئیدها می‌توانند سبب ظهور جوش و سقوط موها شوند! رشد سینه آقایان و رشد ریش در بانوان از جمله عوارض احتمالی است برخی از استروئیدها باعث رشد تومور در کبد یا مشکلات شدید قلبی می شوند.

ممکن است مصرف کنندگان دچار خشم شدید و یا بروز رفتارهای خشونت‌آمیز شوند. استروئیدها کمک زیادی هم می‌کنند اما عوارض آنها هم شدید است. این موضوع هم حقیقت دارد که با مصرف برخی از استروئیدها، شکم شما کات، بازوهای شما حجیم و عضلات چهار سر شما نمایان‌تر می‌شود. هنگامی که شما در دوره استروئیدی به سر می‌برید، با انقباض عضلات خود در مقابل آیینه شگفت‌زده خواهید شد.

در کل همه چیز از بیرون رضایت بخش است، امّا مشکل این جاست که از دورن همه چیز افتضاح پیش می‌رود. گاهی اوقات مشکلات به وجود آمده تا آخر عمر باقی می‌مانند و سبب کوتاهی عمر می‌شوند.

نگاهی به عوارض داروهای استروئیدی - هورمون ها تغذیه ورزشی

عدم تعادل هورمونی در مصرف داروهای استروئیدی

برای نوجوانان، بالانس هورمونی از هر چیز دیگری مهمتر است هورمون‌ها در توسعه‌ی ویژگی‌های زنانه‌ی دختران و ویژگیهای مردانه‌‌ی پسران نقش عمده دارند. اگر در این سنین نوجوانان از استروئید مصرف کنند میکس آپ جنسیتی یا همان ترکیب جنسیتی اتفاق می‌افتد از بین مردان استفاده از استروئید سبب کوچکی بیضه‌ها و کاهش تعداد اسپرم می‌شود یا عوارصی مثل ژینکو یا سیتارخ می‌دهد.

پیشنهاد مقاله مشابه
فواید ورزش تنیس برای سلامتی جسمی و روحی

نوجوانانی که قبل از اتمام دوران رشد خود استروئید مصرف می‌کنند از نهایت رشد قدی خود باز می‌مانند زیرا بدن انسان طوری طراحی شده‌است که بعد از بلوغ رشد متوقف می‌شود و اگر در این سن با مصرف هورمون‌ها سطح هورمونی خود را به قد اشباع نزدیک کنیم مدل ما به اشتباه فکر می‌کند دوران رشد و بلوغ به اتمام رسیده‌است و استخوان‌ها این پیغام را ژنیکوماستیا دریافت می‌کند که زمان رشدشان به پایان رسیده‌است.

نگاهی به عوارض داروهای استروئیدی - هورمون ها تغذیه ورزشی

سو استفاده کشنده از استروئیدها

هنگامی که استروئیدها به داخل بدن می‌روند به سمت اندام‌ها و عضلات زیادی حرکت می‌کنند.آنها پروتئین تولید کنند. همین پروتئین‌ها دردسرساز خواهند شد.

برای مثال، در کبد تومورها رشد می‌کنند و زمینه‌ساز سرطان می‌شوند. گاهی اوقات هم کیست‌های پر از خون روی سطح کبد تشکیل می‌شوند و این خود زمینه‌ساز خونریزی داخلی خواهد شد.

استروئیدها دوست قلب شما نیستند گاهی استروئیدها سبب حملات قلبی و سکته می‌شوند. گاهی اوقات هم استروئیدها سبب ایجاد شرایطی به نام آتروسلرویس می‌شوند که در این حالت داخل رگ‌های شما رسوب چربی اتفاق می‌افتد و این باعث می‌شود تا گردش خون مختل، خون کمتری به قلب شما برسد. خون کمتر به سمت قلبی یعنی افزایش احتمال حمله قلبی و اگر خون کمتر به مغز برسد، سکته مغزی نتیجه‌ی مورد انتظار است.
استروئیدها، سیستم ایمنی را هم به شدت ضعیف می‌کنند و نتیجتاً بدن شما در برابر میکروب‌ها و بیماری‌ها در امان نمی‌مانند به عبارت دیگر بیماری‌ها و امراض در مصرف‌کننده استروئید هدف راحتی را نشان کرده‌اند.

نگاهی به عوارض داروهای استروئیدی - هورمون ها تغذیه ورزشی

اختلالات خلقی در اثر مصرف داروهای استروئیدی

خلق و احساس شما توسط سیستم لیمبیک مغزتان بالانس می‌شوند استروئیدها روی این سیستم تأثیر می‌گذارند و سبب تحریک‌پذیری عصبی یا افسردگی ملایم خواهد شد. در برخی موارد استروئیدها سبب جنون و توهم و بروز خشونت شده‌اند.

پیشنهاد مقاله مشابه
راهکارهایی برای ایجاد رابطه بهتر با مربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید