رابطه جنسی چگونه در رشد عضلات تاثیر می‌گذارد - هورمون شناسی و داروشناسی
رابطه جنسی چگونه در رشد عضلات تاثیر می‌گذارد؟
فروردین ۶, ۱۳۹۹
توسعه عضلات فوقانی سینه یا بالای سینه - کتابخانه حرکات
توسعه عضلات فوقانی سینه یا بالای سینه
فروردین ۶, ۱۳۹۹

اسید لاکتیک و خستکی

حدود یک قرن این باور وجود داشته که اسید لاکتیک در بدن باعث خستگی پس از فعالیت می‌شود. امّا تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که اسید لاکتیک عامل خستگی نیست و دلایل دیگری را برای این پدیده می‌توان برشمرد.

دانش عمومی بر این باور است که اسید لاکتیک منشا تمام دردهای ورزشکاران است. وقتی به اندازه ای که خسته می‌شوید ورزش می‌کنید، کمبود اکسیژن ایجاد می‌شود. در این حالت اسید لاکتیک است که باعث این سوخت و ساز در ماهیچه‌ها می‌شود و باعث می‌شود تا توقف کنید، همچنین اسید لاکتیک باعث کوفتگی در روزهای بعدی می‌شود. این باور نزدیک به یک قرن در جامعه علمی ورزش وجود داشته است.

 

عناوین مهم مقاله اسید لاکتیک و خستکی

اسید لاکتیک و خستکی - داروشناسی و هورمون شناسی

آیا اسید لاکتیک مضر است؟

امروزه مشخص شده است که این باور غلط است. اسید لاکتیک در واقع سوخت اساسی عضلات و جز ضایعات دردآور نیست.
این باور غلط از آزمایشات انجام شده در سال ۱۹۰۷ بر روی عضلات قورباغه‌ها آغاز شد. محققان در آن زمان به ماهیچه‌ها شوک الکتریکی دادند و متوجه شدند که با این عمل لاکتیک تولید می‌شود.
با این وجود، زمانی که این آزمایش را تکرار کردند و اکسیژن مورد نیاز را فراهم کردند، اسید لاکتیک ناپدید شد.
اسید لاکتیک و خستکی - داروشناسی و هورمون شناسی

آیا اسید لاکتیک درد ایجاد می‌کند؟

طی دهه‌های اخیر، فیزیولوژیست‌ها، این نظریه را که عضلات به هنگام انقباض و در نبود اکسیژن لاکتیک تولید می‌کنند و این اسید لاکتیک است که باعث درد می‌شود را مورد بررسی قرار دادند.

پیشنهاد مقاله مشابه
قرص اس امپرازول (Esomeprazole) برای چیست ؟

این نظریه‌ها بعد از یکسری آزمایشاتی که در سال ۱۹۷۰ توسط جرج بروکس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام شد، دیگر بررسی نشد و طی این دهه‌ها بیشتر مورد قبول واقع شد.

بروکس بیان داشت که تنها به هنگام کمبود اکسیژن،‌ لاکتیک تولید نمی‌شود. در واقع بدن انسان به طور مداوم حتی به هنگام خواب، هیدرات کربن را به اسید لاکتات تبدیل می‌کند.

نیمی از لاکتات به سرعت به ATP (آدنوزین تری فسفات) تبدیل می‌شود که سوخت اساسی برای انقباض ماهیچه‌هاست. نسبت لاکتات استفاده شده در این روند به هنگام ورزش ۷۵ تا ۸۰ درصد است و نیازی به اکسیژن ندارد. باقی مانده لاکتات در خون باقی می‌ماند و برای تغذیه قلب از آن استفاده می‌شود یا به وسیله کبد تبدیل به گلوکز می‌شود (منبع دیگر انرژی برای فعالیت ماهیچه‌ها) باز کردن جزئیات پیچیده سلول‌هایی که لاکتات تولید می‌کنند و این که چطور بدن این تعادل را حفظ می‌کند از مباحث در حال بررسی است.

مطالعات تاکنون نشان داده‌اند که میزان لاکتات تولید شده در بدن ورزشکاران استقامت و ورزشکارانی که فعالیت‌شان به آن اندازه شدید نیست، یکسان است، امّا بدن ورزشکاران استقامت از این لاکتات برای تولید سوخت بهینه تر استفاده می‌کند، در واقع میزان لاکتات در خون آنها به سرعت بالا نمی‌رود.

این بدین معناست که حتی اگر ما همه اطلاعات علمی را پیش از این نداشتیم، توصیه‌های مورد نیاز برای تمرین را داشته‌ایم.

اسید لاکتیک و خستکی - داروشناسی و هورمون شناسی

خستگی ماهیچه‌ها ناشی از چیست؟

سوال اینجاست که چه چیز باعث خستگی ماهیچه‌ها می‌شود؟ یکی از نظریه‌های محققان دانشگاه کلمبیا این است که ماهیچه‌های خسته شروع به خالی شدن از کلسیم می‌کنند و این قضیه قدرت ماهیچه‌های منقبض را کاهش می‌دهد. با وجود این که این یک بخش از مشکل است، امّا بعید به نظر می‌رسد که تنها دلیل باشد.

پیشنهاد مقاله مشابه
صنعت فیتنس و اینفلوئنسرهای سمی

لاکتات سوختی ارزشمند است، امّا همیشه این امکان وجود دارد که بالا رفتن اسید در بافت‌های عضلانی با انقباض ماهیچه‌ها تلفیق شود و باعث ناراحتی و خستگی شود. اسید لاکتیک کمتر از یک ساعت پس از توقف ورزشکار در خون به سطح نرمال خود می‌رسد و نمی‌توان زیاد آن را مقصر دانست.

اسید لاکتیک و خستکی - داروشناسی و هورمون شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وبسایت جهت بهتر شدن خدمات اطلاعات کوکی های شمارو ذخیره میکنه آیا باهاش موافقید؟
اطلاعات بیشتر
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید